Wednesday, February 9, 2011

X Blade Serİal Number

Part Two 3. THE MORAL of the modern

1. Introduction

The grand synthesis operated by Thomas did not have a proper development in later centuries.
The three hundred of which are affected by many prison el'aristotelismo Averroist and the Thomist had been subject to both Oxford and Paris. Do not be silenced even the violent polemiche tra tomisti e scotisti.
Si comprende così la caduta della tensione creativa che aveva caratterizzato il sec. XIII e la crisi che aveva attanagliato la ragione e la filosofia, spesso logori strumenti di vuote dispute.
Il dualismo tra teologia e filosofia, che Duns Scoto aveva accentuato a vantaggio della prima, nel corso del sec. XIV si divarica ulteriormente.
Si avverte la necessità di elaborare una nuova sintesi fra tradizione, cultura e spiritualità. Si tratta dell’umanesimo, che sta a significare la collocazione dell’uomo al centro dell’universo, ribellione dell’uomo, sua affermazione e scoperta, in opposizione del teocentrismo medioevale.
In questo secolo si assiste ad una elaborazione the moral drawn from premises opposite to those of the Angel. This period is considered as a time of decadence nominalist outcome because it has pursued.
The reason for such a negative opinion is that the thought of a late school recognizes the growing dominion of reason over will, which leads to a growing conflict between faith and reason.
The prominence given to the will had devastating repercussions for the moral science, because the theory arose from voluntarism or nominalism has given rise to the emergence of the positivist conception of law. The law is no longer based on human nature, but is inferred from the positive will of God it is not deductible quite rationally.
And 'from this theory that originates the bondholder conception of morality, the answer is, all moral discourse on the figure of the law. And 'the beginning of the modern so-called moral reflection.
Recent studies have revealed compelling reasons to recognize the thought of a late school its objective validity.
The Franciscan teachers, which marked the beginning of the modern era, make an obvious effort to reflect on freedom and unity of the soul that goes beyond the multiplicity of the various human faculties.
This reflection on freedom is the decisive feature for understanding la novità cristiana rispetto alla tradizione filosofica del tempo. E’ grazie al cristianesimo che si afferma quell’idea di libertà che sarà destinata a divenire centrale nella cultura moderna.
Il problema fondamentale della riflessione morale postockhamista non è più il fine ultimo, ma la risposta alla domanda: questo atto è lecito o proibito?
Una simile svolta subita dalla problematica morale è segno e causa di una concezione della coscienza frazionata in tanti atti, i quali vengono tenuti assieme solamente da una neutrale identità del soggetto, Bontà o cattiveria sono qualità dell’agire di una persona e non del suo essere.
L’ockhamismo a questo punto si presenta come la via moderna della riflessione morale perché critica della tradizione scolastica. Nonostante vari divieti e condanne cominciò ad emergere intorno al 1340 e conquistò la volontà dei più celebri studiosi sia di Parigi che di Oxford.
Un evento di grande importanza per la teologia morale fu il Concilio Lateranense IV (1215) tenuto sotto Papa Innocenzo III (papa dal 1198 al 1216). Essi impresse uno slancio vigoroso alla teologia morale pratica con il decreto Omnis utriusque sexus che imponeva a tutti i fedeli che avessero raggiunto l’uso di ragione l’obbligo della confessione annuale delle colpe gravi da farsi ad un sacerdote.
Dopo il Concilio, per formare i sacerdoti all’ascolto delle confessioni si iniziarono a comporre lo Summe called for confessors. Thus, in addition to Summe for students of universities align Summe catered for the less fortunate and less. Summe
The confessors are treated for legal morals to allow the confessor to judge exactly where the acts of receiving a confession and penance brought suit. Summa
The most famous of this period is certainly the one written by S. Antonino of Florence (1389-1459) which carries the title of Summa Sacrae Theologiae. It is of great interest from the historical point of view because for the first time we are faced with a fairly complete discussion of moral issues, separate and distinct from dogmatic theology. It was named for the first time Summa moralis.
Amounts for confessors are becoming more works of reference works of instruction. They become increasingly related to a number of reason and authority of positive laws and ecclesiastical. We dominated the series to better understand whether an act is legal or illegal.
The moral of the Somme is defined minimal moral or legal and moral of the irregularity. The Somme have certainly encouraged the emergence of the series, but they did show the personality of the individual Christian, which is manifested in the responsibility for his conduct.

Three events characterize the century. XVI: humanism, the colonization of America, the Protestant Reformation and il Concilio di Trento.
L’umanesimo propone il ritorno all’antichità pagana, ma anche della Bibbia dei Padri. L’interesse si concentra tutta sull’uomo sulla vita civile. Da una concezione teocentrica e trascendente si passò gradualmente ad una concezione antropocentrica e immanentista.
La scoperta e conquista dell’America creò nuovi e importanti problemi politici e religiosi e una nuova immagine dell’uomo. L’estensione del commercio marittimo a dimensione mondiale, l’afflusso di metalli preziosi, il moltiplicarsi delle banche, l’apparizione del primo capitalismo, posero nuovi e numerosi problemi morali.
Per completare il quadro è necessario parlare di Lutero (1483-1546) and the Protestant Reformation. Spiritual movement which, although based on a theological vision, preach a morality of earthly realities. The reform was certainly a reaction against the optimism with which the Renaissance enhances the natural forces of man and nature as well as a strong reaction against abuses introduced into the church, not least the issue of indulgences.
The reaction to the Protestant Reformation of the church became a reality with the celebration of the Council of Trent (1545-1563). The importance of the Council for the history of morality is enormous. In fact in 1551 he published a decree doctrine and canons on the sacrament of penance some condemning the Protestant doctrine. With this decree, the council requires the integration, at least formally, the confession of mortal sins. Can. 7 read: "by divine right must confess individually all mortal sins ... even hidden and which are against the last two precepts of the Decalogue, with the changing circumstances of the species."

2. The revival of Thomistic

beginning of the century the University of Paris is the main center of theological and moral.
John Mair (1469-1550) and his disciples damage "to Catholicism nominalist his last term and its highest form." Starting from
S. Scripture and the church fathers the theologians are interested in Paris dei problemi concreti della famiglia, dello stato, dell'economia. Giovanni Mair è il primo che usa l'espressione teologia positiva in contrapposizione a teologia scolastica, per sottolineare il carattere morale e pratico del suo insegnamento.
In questo contesto avviene il passaggio dalle Sentenze di Pietro Lombardo alla Summa Theologiae di S. Tommaso, soprattutto alla II-II, che tratta esclusivamente di morale.
La rinascita tomista del sec. XVI è soprattutto una rinascita della morale, spesso però separata dai suoi principi fondamentali.
La rinascita tomista la si incontra, quasi simultaneamente a Parigi, a Colonia con Corrado Koellin, domenicano (m. 1536), il cui Commentario della I-II spesso si limita ad una analisi sillogistica, in Italy with Thomas de Vio, a Dominican, said Gaetano (d. 1534), who wrote the first comprehensive commentary of the Summa Theologiae by presenting a magnificent metaphysics of the dogma and morality.
But it is mainly in Spain, the Dominican School of Salamanca, that the 'modus parisiensis' bears fruit. Francisco de Vitoria, a Dominican (d. 1546), trained in Paris, in its Prelectiones studies the theory of civil and ecclesiastical power, Human Rights, Christian or not, the problems of colonial relations of church and state.
Dominic Soto, a Dominican (d. 1560), also formed in Paris, sets out the fundamental issues of morality in De Natura et gratia, while the economic problems to examine them Fund for Justice and the De jure. The commentaries on the Summa Theologiae
fragment into large treated independent of each other. Melchior Cano, a Dominican (d. 1560), presents in De locis theologicis [1] a method which in part will also apply to morality. By using the above Scripture, tradition and law. Bartholomew of Medina, a Dominican (d. 1580), clumsily set the problem of probability, which for more than three centuries accaparrerà the efforts of the moralists.
Dominic Banez, Dominican (d. 1604), restricts the study of the great moral principles, leaving the analysis of actual cases and specific to the theologians of other orders, especially Jesuits, who continue with metodo inaugurato a Salamanca.
Gabriele Vasquez, gesuita (m. 1604), mette l'accento sulla concordanza della legge morale con la ragione umana, mentre Francesco Suarez, gesuita (m. 1617), insiste sulla necessità del comandamento per dare forza di legge al comando della natura. Luigi de Molina, gesuita (m. 1600), tenendo conto dell'economia portoghese e spagnola, scrive il suo famoso De iustitia et iure, mentre Lessius, gesuita (m. 1625), nel suo De iustitia riflette l'economia dei Paesi Bassi spagnoli.
Tommaso Sanchez, gesuita (m. 1610), compone il De sancto matrimonii sacramento e Enrico Henrique, gesuita (m. 1608), il De ordine. Ritroveremo tutti gli elementi di queste opere, ma frammentari, nelle Institutiones morales.

3. La nascita dei sistemi morali

Nel corso del XVI ebbe inizio nel campo della teologia morale una forte crisi dovuta dall’importanza assunta dal rinnovato trattato della coscienza.
E’ a partire dalla coscienza che si può stabilire se l’atto di una persona e buona o cattiva, sia peccato oppure no e sia sa confessare.
La società del sec. XVI iniziò a porsi molteplici problemi: politici, economici e sessuali, per i quali non potevano bastare le vecchie soluzioni adottate.
La domanda che ci si poneva era: come può un cristiano essere sicuro di aver peccato oppure no?
Le varie scuole teologiche rinviano all’insegnamento dei vari dottori, without formulating a general principle that would allow to act honestly without having to resort to misleading speculations.
was Bartolomé de Medina in 1577 to develop the following principle was the beginning of the so-called probability
"When there are two opinions, one of which is most likely the other merely probable, it is permissible to follow it." He called it the concept of probability: "E 'opinion based on good arguments proposed by authors or serious, you can follow without fear of sin."
decisive criterion is not the truth, but the moral conscience, which is likely given opinion, However, you are not required to seek greater safety.
The principle was established that probably had immediate success, because you can get out of doubt and to act with conscience.
[1] According to Cano theological are ten sites, seven of its own: S. Scripture, Tradition, the Catholic church, the councils, the Roman church, the holy Fathers, the theological school, and three incorrect: the humanities, philosophy, history.

4. Institutiones morales

In 1551 the Council of Trent issued a decree and some doctrinal canons on the sacrament of penance to condemning the Protestant doctrine. The council requires the integration, at least formally, the confession of mortal sins: the canon 7, succinctly, stated: "By divine law must confess individually all mortal sins ... even hidden is that they are against the last two precepts of the Decalogue, with the changing circumstances of the species "(DS 1707).
The requirements demanded not only by the penitents, but also by the confessor, a good understanding of moral casuistry. It had therefore felt the need for moral education adapted to the needs of pastoral sacramental advocated by the council. The longest course of the universities had to accompany a short cycle, whose core would be the teaching of 'cases of consciousness. "
S. Ignatius of Loyola and Cardinal R. Pole was in the matter of precursors. In 1563 the Council of Trent decreed the establishment of seminaries for the training of clergy. Practical issues in the proposed program was the first place: "They teach you, the council decreed, ... everything will seem. appropriate to administer the sacraments, and especially to hear confessions. "
Henceforth the study of moral theology, or rather cases of conscience, will be exclusively directed to prepare priests to engage in fruitful ministry of the sacrament of penance. At the same time, even outside of the workshops in the proliferation of courses in "cases of conscience." In seminars will be the last two years devoted to the study of them.
But as manuals for use in these courses? The Somme
for confessors, especially the Somme alphabet, has many drawbacks mainly pedagogical, we felt the need for a systematic plan of moral theology, but also a textbook. During the second half of the century. XVI were printed partly composed of essays by different authors, especially the Jesuits. Only in 1600
John Azor, a Jesuit (d. 1603) published the first volume of his Institutionum moralium (free) in quibus universae quaestiones to conscientiam sic aut prave factorum pertinentes breviter tractantur.
What is the plan adopted by the Institutiones morales, che ben presto si intitoleranno semplicemente Theologia moralis?
La I-II della Summa theololigiae di S. Tommaso fornirà il quadro della prima parte. Bisognerà tuttavia sopprimere due trattati detti speculativi, quello del «fine ultimo», che in S. Tommaso comandava tutto lo sviluppo della morale ma che non poteva servire per i penitenti, e quello de gratia, di cui non si vedeva l'utilità pratica e che si lasciava alle discussioni dei teologi.
Si metteva come primo il trattato sulla coscienza. Per 'casi di cososcienza' si intendevano non solo i diversi fatti sui quali il prete, come giudice, doveva formulare un giudizio, ma tutta la condotta morale, che è determinata dal giudizio della coscienza.
Nei capitoli subsequent bring together the technical elements useful for information about cases of conscience, leaving aside any speculative question about human actions, passions, habitus, virtues, sins, the law.
If the picture was that of the Summa Theologiae of St. Thomas, the content and spirit of it differed greatly. The special moral
lies around the decalogue, which in the Somme for confessors was used to prepare for the questioning of penitents and the theological virtues (faith, hope, charity) are seen as a preamble to the Decalogue. Having S. Thomas stopped the Summa Theologiae to the Treaty on penance, we will refer to the fourth book of the Sentences of Peter Lombard for the part covering the sacraments, by abstraction from anything but dogmatic.
completed, then the Treaties on the Institutiones morales complaints, of which today are no longer able to grasp the importance it had in the lives of Christians of that time, and one on the states of life, an extract from the last part of the II-II.
was born a new literary genre of moral theology, whose production will continue until almost the present day. The main feature
dell'Institutiones morales is the rule of law. On the one hand, the present series of moral categories from the licit and the offense, and the commandment of the Board opened easy access to the law, many of the other canonical laws obbligavano in coscienza e bisognava tenerne conto nella pastorale del confessionale. Inoltre, mancando nei collegi fondati dai gesuiti o in altri l'insegnamento del diritto canonico, toccava alla morale colmare la lacuna.
Il trattato più importante della morale fondamentale è quello della coscienza. A partire da questo trattato si può stabilire se nell'azione c'è o non c'è una colpa che bisognerebbe accusare in confessione.
Qui si introduce il probabilismo e i diversi sistemi di teologia morale.
Per sistema morale si intende le varie dottrine morali delle varie scuole teologiche sulla formazione dei giudizi di coscienza, quando chi deve o vuole agire si trova di fronte a leggi che appaiono oggettivamente incerte.
I sistemi morali più noti sono sette: tuziorismo assoluto, tuziorismo mitigato, probabiliorismo, compensazionismo, equiprobabilismo, probabilismo, lassismo.
I primi quattro sistemi hanno come principio fondamentale: «nel dubbio si deve stare per la parte più sicura». Gli ultimi tre sistemi sono più sensibili alla soggettività e si distinguono per le opposte probabilità.
L’equiprobabilismo è una variante del probabilismo. Esso assume il principio che la legge dubbia non obbliga, per sostenere che tale dubbio cessa solo quando la legge ha in suo favore un’opinione certamente più probabile che l’opposta in favore della libertà.
Dei sette sistemi enucleati, i due estremi, il lassismo e il rigorismo furono condannati da Alessandro VIII (1689-1691), rimasero vivi solo il probabilismo e il probabiliorismo e la variante di questo l’equiprobabilismo.

5. Il secolo XVIII

Il sec. XVIII non conobbe molti grandi teologi moralisti. In Italia emerge soprattutto il domenicano Domenico Concina (m. 1756) che si segnala per il suo antiprobabilismo nella monumentale Storia del probabilismo (1748). La sua opera più importante è la Theologia christiana dogmatico-moralis in 10 volumi, cui ne vanno aggiunti altri due di Apparatus (1749‑1751).
Il metodo proposto dal Concina è molto interessante e si basa sullo studio della Scrittura e dei padri. La morale è l'imitazione di Cristo proposta dal Vangelo.
Il Concina, però, non ha applicato fedelmente il suo metodo. La sua teologia morale è «una specie di contro casistica, il cui dettaglio non è inferiore in niente ai modelli del genere».
Per quanto riguarda il probabiliorismo, Concina propone di seguire sempre l'opinione che è la più vicina alla verità.

6. Sant’Alfonso M. De’ Liguori

Nacque a Napoli nel 1696 e morì a Pagani nel 1787. Si laureò nel 1713 in utroque iure all’università di Napoli. Esercitò l’attività forense fino al 1823, allorché, sconfitto in un clamoroso processo, vestì l’abito ecclesiastico, avviandosi al priesthood, which he received in 1726.
He founded the Congregation of the Redemptorists. In 1762 he was elected bishop of Sant'Agata dei Goti. In 1775 he resigned and retired to Pagani among her children. E 'doctor of the church since 1871.

His literary production has had an immense fortune. His principal works are: Practice love Jesus (1768), Moral Theology (1748), Practice of confessors (1757), The glories of Mary and much more.

he makes a guiding principle of the Christian life the universal call to holiness, each in his state. He who does not heart the desire to be holy is not a good Christian.
The practical means to attain holiness are: la mortificazione, la pratica sacramentale e l’orazione mentale. Vero dottore pratico vuole soprattutto scuotere e illuminare le coscienze per spingerle all’azione. Propone una religione viva, umana, austera sì, ma senza esagerazioni.
Il sistema elaborato da Sant’Alfonso è l’equiprobabilismo, soluzione saggia, in equilibrio tra il lassismo e il rigorismo. Egli ammette che una legge dubbia non obbliga e si può seguire un’opinione probabile, ma aggiunge che una legge non è veramente dubbia se non quando le opinioni pro e contro abbiano una probabilità sensibilmente uguale.
Il sistema alfonsiano si articola in tre principi:
- Il principio della verità,
- I doveri della coscienza can not rely blindly on the views of the moralists,
- The rights of human freedom which can be bound only by a law degree.
Alphonsus strives to save the demands of truth, while respecting the rights of conscience and principles of human freedom, taking the mean, being guided not by abstract principles, but from the pastoral needs that arise.
moral action is based primarily on the truth. The actor is always obliged to seek it. If you can not come to an absolute certainty, we must at least try to get closer to the truth as possible.
the agent must not act in accordance with rules External and automatic, but must internalize and personalize the law. Reason and conscience, if they act under the influence of prudence, they become rules next needle.
The freedom of the person is bound only if a particular law, or by reason or dictated by divine revelation, the manifest will of God with certainty or in a manner least likely (probabilior). Only then the agent must act in good conscience surely under this law. However
throughout the morale of Alfonso the study of the specific circumstances prevail on the mechanical application of a system, just as it can be.

the original contributions Alfonso Moral Theology at were:
- Sends the result of his missionary work, which is to reassert, against Jansenism, that Christ is the redeemer, whose redemptive efficacy and infinite
- examined in the light of reason and under ' lighting different views of prudence, has built a system of principles which reflect both the demands of the Gospel, both of freedom of human consciousness;
- For cases of conscience stated his personal opinion, engaging in soul searching and objective picture of truth and exploiting its unique insight, wisdom and prudence;
- For every moral problem could give a wise and appropriate response, especially that non scoraggiasse i deboli, ma neppure scandalizzasse i ferventi.

L’intento di Alfonso fu quello di formare bravi pastori d’anime, confessori e direttori spirituali, più che elaborare un trattato completo di teologia morale, che tuttavia definiva come la «scienza delle scienze» e «arte delle arti».
Egli ha sottolineato e chiarito aspetti della Teologia morale che non potranno essere mai disattesi. I principali sono:
- Una sapiente preoccupazione pastorale per applicare i principi generali ai casi concreti: la scienza morale benché situata su un piano speculativo e universale, ha lo scopo di regolare azioni singole e concrete;
- E’ necessario un grande equilibrio nel delimitare il lecito dall’illecito: compito al quale la Teologia morale non deve mai rinunciare, perché l’uomo che essa intende condurre alla perfezione e alla santità è pur sempre un peccatore che ha bisogni di essere delimitato.

La grandezza di Alfonso non va ricercata nella forma e organicità del disegno generale, che anzi mutua dalle Institutiones morales e cioè:
- La regola degli atti umani,
- I precetti delle virtù teologali,
- I precetti del decalogo e della Chiesa,
- I precetti particolari,
- Il modo di conoscere e discernere i peccati,
- I sacramenti,
- Le censure ecclesiastiche e le irregolarità.
La sua grandezza va ricercata nella profondità e limpidezza del contenuto: in lui si avverte chiaramente l’ispirazione della più pura morale cristiana, cioè una morale intesa come pratica della carità.
La scienza morale deve essere la verità che conduce la persona umana al bene e alla salvezza alla quale è chiamata.

7. La teologia morale dal XIX sec. ad oggi

Il fatto più significativo del sec. XIX fu la diffusione della morale di S. Alfonso de' Liguori. La sua beatificazione (1816) e la successiva canonizzazione (1839) ne imposero la fama e l'autorità.
La risposta della sacra Penitenzieria che permetteva ai confessori «di seguire con sicurezza le opinioni professate dal beato Alfonso de Liguori», elimineranno ogni resistenza.
Infine la sua proclamazione a dottore della chiesa (1871) garantirà la sua superiorità come moralista.
Tuttavia verso il 1870 e fino alla fine del secolo violente controversie, sempre più sottili, si svilupperanno attorno alla portata esatta del suo pensiero in materia di probabilismo. Ci si può domandare se queste controversie abbiano apportato alcunché di utile alla teologia morale.

I manuali di teologia morale, scritti in latino, utilizzati nei seminari di tutto il mondo, riprendono con maggior logica e gli adattamenti canonici la dottrina delle Institutiones morales secondo l'ordine del decalogo. Gli autori si ispirano in primo luogo al sistema alfonsiano o al probabilismo, ma, di fatto, queste options have few practical consequences of the principle.
Finally, we must emphasize that the manuals of moral theology did not include in their plans the social doctrine of the church, which develops following the publication (1891) of the encyclical Rerum Novarum of Leo XIII.

8. The school of Tubingen

During the second half of the century. XVIII, despite the rationalism and idealism, there is some change in Germany in the field of moral theology. Were prepared new curricula and we tried to give a positive teaching on the bonds and virtues. In doing so, was not based on Scripture, the human sciences and philosophy. In particular, the philosophy of Kant helped to regain awareness of the importance of intention in moral.
However, only in the first half of the century. XIX in Germany will develop moral theology. The author is most important JM Sailer (d. 1832). In his Manual of Christian morality, he aims to provide general exposure of the Christian life is intended not only for priests but also to the faithful. Sailer attempts to hold the moral dogma and asceticism. The originality of this author does not consist in being so he turned away from a static and moral casuistry, but rather in having adopted a dynamic conception of the moral center of which is charity. Sailer is that of a moral conversion, human action is a response to the call of God and his grace. In this way they are integrated organically treated on the commandments, on duties, on the sins, the virtues, on the sacraments. In this morality, however, lacked the practical aspect. The problems of life can not be solved with general principles, which often result in vague.
The school of Tübingen was the most effective ferment of the renewal of theology in Germany. We will particularly affect the work of historical and dogmatic JA Mohler (d. 1838).
should not be forgotten, however, that this school also seeks to develop a powerful synthesis of Christian life which took into account the whole man. The Christian Moral
JB Hirscher (m. 1865) has as its central idea of \u200b\u200bthe development of the Kingdom of God in human history and not only faith but also with the behavior. However Hirscher not provide concrete rules that can translate into practice its grand synthesis. On the other hand, its reaction against the school is often unfair.
moral theologians of the Tübingen school organized around big their moral principles. So Jocham Magnus (d. 1893) sees the reality of the Mystical Body of Christ under the effective life of Christian personalism Martin Deutinger develop a love according to Christianity, Karl Weber (d. 1888) propose an explicitly Christocentric moral theology. Br X. Linsenman (d. 1898) was the successor of the most remarkable Sailer and Hirscher. His moral theology is inspired by Pauline and clearly shows that if the law determines the scope of obligations, the essence of the moral life consists in the free response to God's call in this way to a speculative method associated Linsenman a practical matter, that allows the application of broad principles to practical issues.
In summary, the Tubingen school appealed to Scripture, its moral organized around a central dogmatic principle, but often could not solve the problems.
In Italy the greatest contribution to a renewal of morality was given by Antonio Rosmini (d. 1855), but did not have great influence in the field of moral theology.

9. Il rinnovamento tomista

Nel sec. XIX infine si fa luce, specialmente in Germania, un riavvicinamento della morale al pensiero tomista. Tale movimento fu favorito soprattutto dalla condanna di Gunther (DS 1828‑1831). Tra gli autori che unirono il metodo psicologico della scuola di Tubinga, al concetto tomista di virtù vanno ricordati F. Probst (m. 1899) e il già citato Linsenman. Tra quelli che si sforzarono di superare la casistica con una ricerca teologico dogmatica sulla vita spirituale citiamo F. Friedhoff (m. 1878) e J. Schwane (m. 1892).

10. Il secolo XX: dal 1900 al 1930

In Germania, durante il primo ventennio di questo secolo, a proposito della casistica sorgono violent controversy among philosophers, theologians, liberal Protestants and Catholic theologians. The Catholic J. Mausbach try to reconcile the opposing tendencies: the determination of the principles and philosophical and anthropological attention to particular situations. There has been two main books: Mausbach Joseph (d. 1931) in his book The Catholic morality follows the plan of the decalogue, but for the fundamental moral highlights the theme of God's glory, supplemented by anthropological point of view with that of perfection of being; Otto Schilling in his Moral theology moral extension of the effort of the school of Tubingen. Connoisseur of S. Thomas, as a formal principle of morality Schilling takes on love, maintaining the division between the duties verso Dio, verso il prossimo e verso se stessi. Egli inoltre approfondisce gli aspetti sociali della morale cristiana.
I manuali di teologia morale di tipo alfonsiano conoscono numerose riedizioni, integrate semplicemente con gli interventi del Magistero e con le decisioni del Diritto canonico promulgato nel 1917. Tuttavia un certo numero di manuali riprende lo schema delle virtù sostituendolo a quello dei comandamenti. Si nota un certo sforzo per una presentazione più personalistica della morale, ma domina ancora la casistica. Tra questi manuali segnaliamo A.D. Tanquerey, A. Piscetta, O. Prummer, A. Vermeersch e R. Merkelbach.
Nuovi elementi per quanto riguarda la teologia morale fondamentale affiorano in numerose ricerche di filosofia morale; mettono in luce l'aspetto più positivo della vita cristiana le riflessioni condotte nel campo della spiritualità, che si afferma come disciplina universitaria, Numerosi studi su punti particolari di teologia morale compaiono in riviste. Si moltiplicano le ricerche di storia della morale, specialmente attorno alla teologia morale di S. Tommaso d'Aquino (E. Gilson, O. Lottin, Ph. Delhaye).

11. Dal 1930 al 1960

In questi anni la teologia morale subisce l'influenza dei movimenti di pensiero che provengono da altre discipline. Innanzi tutto va menzionato il movimento liturgico, che insiste affinché la celebrazione liturgica esprima la sua influenza anche sull'agire cristiano. Il movimento biblico poi si associa the liturgy to highlight the vital value of the Bible which can not simply be the subject of specialized studies, but must lead to a fuller Christian life. Finally, the so-called "theology kerygmatic" is geared not toward abstract questions of dogma, but to a concrete commitment to the Christian life.
From the standpoint of moral books, many moral theologians in the wake of the school of Tubingen try to structure a positive moral theology of the Christian life (and not a morality of the confessional) to see how Christians should act in order to be faithful to grace and the commitment of his baptism. Especially in Germany this is the time of Christ-centered moral. The exegete Fritz Tillmann processes una teologia morale che è prima di tutto un'imitazione di Cristo
Tillmann organizzò la sua morale secondo il piano tripartito ereditato da Tubinga ‑ Dio, se stesso, gli altri ‑, ma incontrò grosse difficoltà nel passaggio dalla dottrina dell'imitazione di Gesù all'applicazione ai dettagli concreti della vita. Altri autori propongono come temi centrali della morale il corpo mistico di Cristo (E. Mersch, La morale del corpo mrstico, 1933), o la venuta del regno di Dio (J. Stelzenberger), o la carità (G. Gilleman, Le primat de la Charité en Théologie morale, 1952). Il manuale di J. Mausbach, Teologia morale cattolica, è poi stato interamente rivisto da G. Ermecke.
Un altro centro interest of studies of moral theology is reflected in the volume of G. Thils, The Theology of earthly realities (1949). The importance then on Catholic Action, which wants to be present in all environments, as well as the phenomenon of secularization leads to check the foundation of the commitment of Christians in the world, in political, social, economic, family.
A philosophical movement inspired by the Dane Soren Kierkegaard (d. 1855), taught that man, beyond any general law practice must respond to God in a given moment, the kairos, the moment of salvation, determines our current way of doing things. A (certain) atheistic existentialism is also evident in J.-P. Sartre (d. 1980), which is inspired by Heidegger, Jaspers, Husserl. The war of 1939-1945 has had an influence on fashion of existentialism, having created quite unpredictable situations in which the man had to make their own decisions from the situation. According to Sartre's existentialism, there is neither human nature nor concrete norm absolute: there is only one existential human nature on the historical time. The man, condemned to freedom, is he going by himself. With the freedom of its activities from time to time he creates values. The Magisterium of the Church with Pope Pius XII and John XXIII condemned several times the atheistic existentialism (DS 3918) from the moral point of view, in contention that natural laws are not an expression of human nature and therefore would not be general, universal, unchanging but about the situation. A. And G. De Waehlens Marcel tried to build a Christian existentialism. On the other hand, certain positive concerns of existentialism have found an answer in Catholic morality. Moral theologians such as J. Fuchs saw that the situation is an essential element of reality, and the point at which they fit the general elements of the law, the consideration of the situation must act as intrinsic to the moral judgments.
Handbook B. Haring, The Law of Christ (first ed. German 1954) can be regarded as a summary of the principles that were being esprimendo in numerose pubblicazioni: imitazione del Cristo, regno di Dio, primato della carità. La morale è innanzi tutto risposta dell'uomo alla chiamata di Dio. Questo saggio di morale positiva incorpora numerosi elementi biblici e ricerche filosofiche, come la morale dei valori o il personalismo, ma non abbandona il piano generale delle Institutiones morales, e talvolta il suo sviluppo è più eclettico che sintetico. Il grande merito di B. Haring è di avere divulgato a livello di manuali i principali risultati delle ricerche della teologia morale maturate soprattutto in Germania dal 1920 al 1950.

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