Thursday, February 10, 2011

What Are The Hours Of Stoffers In Solon, Ohio

1.1. MORAL OF THE FATHERS first part

1. Introduction

After studying the biblical foundation is fine now dwell on the historical foundations of morality. We want, that is, draw the basic lines of the history of morality.
The history of moral theology is a relatively young discipline. E 'born after the Second World War.
The logical space of the new discipline flows from a dual awareness:
- The essential historicity of man, which is one of the basic parameters of self-understanding of modern man. This discussion has necessarily involved the theological discourse. The meeting between historical consciousness and theological discourse has forced theology, not so much to reconsider its positions on some marginal points, but to pose the question of its epistemological identity. Even the history of moral theology has to deal with the "anthropological turn".
- The second awareness is given by the arduous journey of identification of its epistemological status. Given that moral theology is the critical theory of Christian practice, that has the task of conducting an adequate hermeneutical analysis, trying to find the ultimate meaning of Christian practice in obedience to the kerygma, it follows that must review the historical roots and the genesis of Christian life.
historical research has its origins in the very moment when the moral theologian interprets his work as a community service cristiana, per aiutarla a fare un sereno discernimento sulla sua eventuale coerenza o incoerenza al kerigma apostolico.
«La conoscenza della storia ci apre la strada di un sano relativismo, ma è al contrario un mezzo per essere e considerarsi con maggiore verità e, vedendo la relatività di quanto è effettivamente relativo, per conferire la qualità di assoluto solo a ciò che lo è veramente. Grazie alla storia, percepiamo l’esatta proporzione delle cose, evitiamo di considerare "tradizione" quello che è nato l’altro ieri e che nel corso del tempo è cambiato più di una volta» [1] .

2. Preliminari

La scansione storica che adotto drinks in this treaty in the history of moral theology is usual:
- Moral of the fathers,
- Moral of the medieval theologians,
- Casit
Morale - Morale of neo-Thomism
- Morale after Vatican II.

3. Patristic period

beginning to talk of the origin of the history of moral theology, it is necessary to dwell briefly on the cultural situation of Christian origins. It is characterized by the presence of many different philosophical. Currents that is necessary to know if you want to better understand the thinking that the whole of the fathers they have developed. These
had taken a philosophical meaning mainly morale e religioso. La prima generazione di cristiani elaborerà la prima originale moralità proprio in questo contesto.
Si può costatare che per i primi due secoli dell’era cristiana non esiste in interesse di carattere teorico le tematiche morali e la produzione letteraria da interessi pratici, parenetici e pastorali.
L’elaborazione delle esortazioni facevano ricorso a categorie concettuali usate dalla contemporanea riflessione filosofica popolare.
Questo mutuare dalla filosofia popolare è favorita dall’obiettiva convergenza degli intenti pedagogici e protrettici e della filosofia popolare che della nuova religione.
E’ necessario, inoltre, dire che l’interesse della ricerca circa i temi di morale è strettamente legata a motivi apologetici, la necessità per Padri e i primi scrittori ecclesiastici di dimostrare la continuità con l’insegnamento biblico.
C’è però anche chi sostiene che la prima generazione cristiana è una pedissequa ripetitrice dei luoghi comuni della filosofia popolare ellenistica. Ci si serviva in modo particolare della filosofia stoica.
La ricerca storica, poi, di questo periodo è un po’ carente:
- Mancano tentativi di sintesi sufficientemente elaborati e informati;
- Abbondano, però, studi di carattere monografici;
- Gli studi di carattere sintetico hanno come oggetto lo sviluppo delle tematiche presenti nei vari padri.

Il problema Main historiography of the early church is the problem Hellenization of Christianity. It was inevitable that the religion of Christ is compared with the Greek culture, which had affected the entire known world.
While on one side refuses categorically coordinates religious of the Greek culture, the other was willing to use its philosophical and cultural categories.
The question of the dependence of Christian thought from Hellenistic culture does not affect the legitimacy of the process, but the historical forms in which it is made.
More complicated is the question of the relationship between literary forms and forms of life experience. You can make two clear:
- Da una parte si costata una dipendenza del pensiero e del linguaggio cristiani dal pensiero e dal linguaggio ellenistici;
- Dall’altra le difficoltà di sviluppo di un interesse di carattere teorico per la morale.
E’ stato proprio l’accordo del cristianesimo nascente con la morale ellenistica che ha fatto ritenere non urgente una riflessione teorica su temi di morale. Invece si è sentito urgente una riflessione adeguata su temi cristologici e dogmatici.
Questa puntualizzazione è importante per lo sviluppo successivo della teologia, in quanto conserva a lungo le caratteristiche della sua origine dommatica, rimane cioè ancorata ai contenuti della fede piuttosto che alla morale. Si può condividere la tesi che la teologia all’inizio non era teologia morale e che non aveva voglia di divenirlo.

4. Morale cristiana e filosofia pagana

E’ necessario subito notare che il facile accordo con la morale proposta dalla filosofia ellenistica, ha ritardato la possibilità di una proposta morale specifica della prima cristianità.
Vi sono tuttavia alcune tematiche morali nel confronto apologetico e polemico con la filosofia pagana. Gli apologisti sostenevano che: anche se gli ideali di vita proposti dai cristiani e dai filosofi pagani erano gli stessi, si notavano due sostanziali differenze:
- I cristiani non propongono solo a parole gli ideali di vita, ma li praticano,
- Le cose che i pagani raccomandano so ineffective and confusing Christians with the offering persuasive arguments and unfounded.
we can deduce from the first difference: the apologetic literature has taken a markedly pragmatic approach to moral issues. The insistence, then, on the practical issues suggests the subtle theoretical sophisticated rhetorical questions. Completely new are the themes of martyrdom and virginity.
The second difference leads to some new drawing. The arguments for making the most urgent moral imperative of the practice of the virtues are:
- Subject matter of revelation,
- Topic of the inner
- Topic eschatological
- Subject matter of the testimony.
It is also noted that along with some originality there are dependencies of diffuse reflection from the Christian moral philosophy and Hellenistic popular. There is certainly a greater predisposition towards the stoic reflection.
Receiving Stoic categories was more immediate for Christianity because they were almost entirely associated with the moral practice. In this way, the moral ideals should not necessarily be attributed to religious or ontological perspective. What is a Stoic thought eclectic Christian authors come from anthologies or collections of sayings. The lack of compactness
doctrine, then, made his receipt easier and less fraught with doctrinal implications. The Stoics considered
the world basically good in the guise of a big city, the abode of men essentially the same.
The basic categories of morality are stoic:
- The good life and self-
- Life line.
Consistency is required both with themselves than in respect of the logos, understood as a law of nature or of reason. Man must live according to nature or reason and has to struggle against the passions to achieve the apathy.
Christian thought insists the fight against the passions, but does not adopt the concept of apathy. Stoic thought is maintained by the centrality of natural law or reason to minor differences.
The other major philosophical movement, which had an impact on Christianity, is the Platonic tradition. In this case, however, the moral can not be separated from the horizon of ontological, anthropological and religious. The teaching of the Platonic tradition
most used by Christianity is the primacy of "theoria" on the practice in Christianity to become the primacy of the contemplative life.
In this view, the practical time of life is reduced to the ascetic moment, before the commencement of the virtues. The virtuous life if it is operating.
However, the primacy of theory over practice, threatens to overshadow the commandment of charity and failing to act with respect to the lying about the provision or practice compared to the knowledge of truth (Gnostic risk).

5. Christian morality and Judaism

The rapid assimilation of the moral claims of Hellenism by Christianity has affected the relationship between Christianity and Judaism. This can be attributed only to the question of the interpretation of the Scriptures.
Jews considered important to the allegorical sense of the Scriptures, Christians considered it important to have the literal sense.
Another problem was the difference due to the Old Testament than New.

6. The Apostolic Fathers: Preliminary

The Apostolic Fathers are so called because in loro scritti, composti tra la fine del I° e la prima metà del II°, si percepisce un fedele riflesso della predicazione apostolica. Di questa tramandano anche la prima riflessione sulla moralità cristiana, senza pretesa di esaustività.
Si tratta ordinariamente di scritti occasionali, la maggioranza lettere, senza alcun intento sistematico. Avvenendo, poi, la trasmissione ordinaria attraverso la predicazione orale, la documentazione scritta è assai scarsa.
Pur non essendo i Padri apostolici dei moralisti sistematici, tuttavia elaborano una certa riflessione morale. Tutti gli scritti appartengono al genere parenetico e catechetico, per questo contengono specifiche riflessioni morali.
Appartengono ai Padri apostolici i seguenti Written:
- The letters of Ignatius of Antioch,
- Letter to the Philippians, Polycarp of Smyrna,
- Letter to the Corinthians by Clement of Rome,
- The Martyrdom of Polycarp,
- The homily dell'Pseudo Clemente,
- The Didache
- The letter of Pseudo-Barnabas
- The Shepherd of Hermas.
These writings derive their teachings from Scripture. Moreover, except for the Letters of Ignatius, are also drawn from religious and cultural traditions of Judaism, particularly the ESSEN, wanting a return to it.
This demonstrates the great difficulty to move away from Judaism and weak influence of Hellenism. You may notice that the reflection moral categories to help look for patterns and to preaching in the Jewish world.
said that in the apostolic writings, there is a uniform and systematic moral doctrine, the teachings are common and constant invitations:
- the practice of virtue,
- to follow the path of goodness,
- to convert,
- to enter the kingdom of God, the new alliance. He refuses
typical formalistic legalism of Judaism. The emphasis on the relationship between faith and morality, on the inner life of a genuine religion. Lacks any analysis of human nature. Morality is kind of theocentric and Christocentric, which is to discern the will of God Apostolic Fathers
I prefer patterns borrowed from Judaism, come la trilogia: digiuno, preghiera e elemosina, o la via del bene e del male. La Didaché considera il tema delle due vie sotto l’aspetto retributivo, altri scritti invece alla luce di una metafisica dualista, infatti il dualismo morale è connaturale allo spirito umano.
Già nella Genesi l’albero del bene e del male è associato alla contrapposizione vita-morte, bene-male. Queste categorie esprimono nella Bibbia il dualismo morale ed escatologico. Nel NT si preferiscono i temi: luce-tenebre, vita-morte e lo schema delle due vie.
Nella prima letteratura cristiana le due vie indicano l’inizio della vita cristiana con la decisione di rinunciare a Satana e decidersi per Cristo. La scelta iniziale impegna il cristiano a establish clear guidelines on their lives. Loyalty to them is the criterion of belonging to a street Menchi to another. The theme of the two pathways is the expression of two different lifestyles, two different paths: faith el'empietà.
Inside, in this context are processed some moral themes derived from the Bible and Judaism: the Ten Commandments, the Sermon on the Mount, the Beatitudes, the law of charity, the golden rule. The Apostolic Fathers
show interest in the issues facing different problems of moral order, not only personal but also social and marital. It 'worth noting, then, that the moral teaching is closely related with the liturgical experience.
The first generation of Christians is aware that the originality of Christian morality not in content but in the fundamentals. E 'kerygma is not an abstract conception of nature, that conveys the will of God
believe in Christ means to change their lives, converting. It follows that the moral teaching is inseparable from the ad.
addition to the letters of Clement, Ignatius and Polycarp, we will examine the second Epistle of Clement, which is an ancient moral homily, the Didache, in which morality is presented in a simple and comes directly from the Bible, the letter of Pseudo Barnabas example of a reaction against Jewish legalism and ritualism and the Shepherd of Hermas, where there is a strong ascetic tendency.
I will then also referred to two papers that are not officially part of the Apostolic Fathers: the Odes of Solomon, an example of Judeo-Christian Gnosticism and the Gospel of Thomas, an example of moral Encratites (preached continence and moderation) in Judeo-Christian environment.

7. Letters of Bishops

Clement of Rome (Pope 92 to 99)
Clement was the third successor of Peter. E 'believed to be the author of a Letter to the Corinthians cited by many church fathers. It can be dated around 1996, because it refers to "disasters and misfortunes" abbattutesi on the community of Rome, a clear reference to the persecution of Domitian (d. 98). The letter is motivated by the deposition of some priests without due justification by the community of Corinth. It aims to bring peace. It is a fundamental document to prove the primacy of Rome over other communities.
The AT is defined as "unique code known" standard "glorious and venerable of our vocation." Written parenthetical character looks like a collection of texts of Scripture. This suggests that Clement was of Jewish origin, with a good literary studies and philosophy.
The letter, which is divided into two parts (CC1-38, 39-58), contains instructions and orders intended to quell the discord of comunità. L’ultima parte contiene una lunga preghiera. Dopo aver elencato le virtù cristiane: carità, penitenza, obbedienza, fede, compassione, ospitalità, umiltà, pace e concordia, espone i motivi per praticare dette virtù: l’esempio di Cristo e dei santi, l’ordine e l’armonia ch devono regnare nel mondo, le promesse escatologiche, le benedizioni di Dio in Cristo.
La lettera propone una vita virtuosa secondo la sapienza cristiana. Ne individua le motivazioni: nel timore di Dio, nell’obbedienza alla sua volontà e nel suo servizio. Cristo e i santi vengono colti come modelli di umiltà. Le condizioni generali della vita virtuosa sono: fede e opere, lotta contro il peccato, pratica delle virtù fondamentali, fede, speranza e carità, le virtù sociali. Come si può costatare la lettera è una specie di trattati delle virtù pur non nominando mai la parola virtù.
Presenta la vita morale come una lotta dell’uomo contro se stesso e invita a rigettare i vizi dell’invidia e della gelosia. La morale della lettera consiste nell’obbedienza alla volontà e ai comandamenti di Dio. E’ una morale teonoma, ma anche cristonoma.
Insieme a questa lettera è conservato uno scritto che porta il titolo seconda Lettera ai Corinzi, ma che è in realtà una omelia collocabile tra il 120 1 il 150. E’ ricca di citazioni di parole di Gesù. L’idea guida dell’omelia è: la salvezza è un dono di Dio, cui va risposto con la penitenza intesa come obbedienza ai comandamenti consistenti nella castità e nella elemosina. Si presenta la vita cristiana come una lotta (agon) da cui agonismo. Si tratta di un agonismo spirituale, un esercizio continuo della virtù.

8. Ignazio di Antiochia (75-120)

Ignazio fu il terzo vescovo di Antiochia e martire a Roma sotto l’imperatore Traiano (53-117). Durante il viaggio verso Roma scrisse sette lettere: ad Efeso, Magnesia, Tralle, Roma, Filadelfia, Smirne e a Policarpo.
Questo epistolario costituisce uno dei più importanti documenti del cristianesimo antico, soprattutto per la dottrina del primato della Church of Rome, and to look for calls from current and Judaizing Docetism, heresy that denies the reality of the flesh of Christ and claims that Jesus suffered in appearance only.
Mysticism of Ignatius expresses the essential features of Christian experience. And 'the mystique of a bishop who has a burning personal aspiration to martyrdom in order to become like Christ. It has a strong love for the flock entrusted to him.
Ignatius was convinced that Christianity has established a new order, a new way of living and you can not go back to the old covenant, presents the Christian life as a union with Christ and invites us to incorporate more of his mystical body, to commit to follow Christ con una disponibilità incondizionata anche nella sofferenza, fino al martirio. E’ la grazia la sorgente unica dell’imperativo morale.
Essere cristiani significa seguire Cristo nell’amore, nella sofferenza, nell’incondizionata prontezza a morire per lui. Centro e sorgente della vita cristiana è l’altare, l’eucarestia.

9. Policarpo di Smirne (70-155)

Fu discepolo egli apostoli, in particolare di Giovanni, da loro fu eletto vescovo di Smirne. Poco prima del martirio, compì un viaggio a Roma per discutere con papa Aniceto (155-166) la data della pasqua. Non si giunse ad un accordo.
Secondo Ireneo (m. 175) scrisse molte lettere pastorali, but to us they have received one addressed to the church of Philippi. The letter is a constant source to learn about the old morals and preaching.
After an exhortation to remain in truth and faith, taking away the greed, first of all evil, shows a house code, recalls the duties of wives, widows, deacons, youth, priests. We call the fear of God and ask forgiveness, to cling to tradition and to Christ and persevere in patience.
The letter refers to the duty of the imitation of Christ, to conform to him, his virtues, his behavior, walking in the truth of the Lord. For Christ is above all Polycarp model patience.

10. The Didache (130-150)

E 'wrote an anonymous. The full text was discovered in 1873. Is subtitled: Doctrine of the Twelve Apostles. The paper, in sixteen chapters, is addressed by a Jew to a Christian community of Jewish converts. It 'widely used by AT quotations explicit and simple decoys. Par the NT are much cited and Mt Mc
The work presents the classic theme of the two-way and wants to offer a series of moral precepts, especially the liturgical prescriptions (baptism, fasting, prayer, Eucharist: cc. 7-9), information on the Christian community (chapters 11-15), the parousia (v. 16). To be able to walk
sulla via della vita è necessario osservare: il comandamento dell’amore, i doveri personali, i doveri sociali e confessare i peccati. Praticare l’amore di Dio e del prossimo, praticare la regola d’oro. Inoltre: non uccidere, non commettere adulterio, non corrompere i fanciulli, non fornicare, non rubare, non praticherai la magia, non abortirai, non ucciderai i bambini appena nati.
Viene fatto un elenco di vizi molto dettagliato. La conclusione à di non lasciarsi mai distogliere dalla retta via. Segue una serie di regole sull’ospitalità, la correzione fraterna.
La morale è assai chiara, ha leggi precise e non è lasciata all’improvvisazione. Si la netta distinzione tra precetti, che apply to all parties, and tips that are the condition of perfection.

11. The letter of the pseudo-Barnabas (140 ac)

E 'wrote an anonymous letter form, divided into twenty chapters, written in Greek. It 'full of biblical quotations. With this paper the author intends to communicate to the faithful that in turn had received: the perfect knowledge.
The first part is purely polemic against Judaism: the old covenant was abolished they have a new born, the law given to Moses passed through the Passion of Christ to Christians, the new people of heredity.
The second part describes the two ways: that of luce e quella delle tenebre e l’escatologia.

12. Il Pastore di Erma (150 ca)

L’opera scritta in lingua greca probabilmente in tempi successivi e a più mani a partire dalla fine del I° secolo. Erma presenta se steso come l’autore e il pastore è l’angelo che lo guida nella vita. Fa parte del genere apocalittico: viene annunciata la seconda penitenza offerta ai cristiani dopo il battesimo.
Lo scritto è suddiviso in cinque visioni, dodici precetti e dieci similitudini. La conversione deve essere l’orientamento decisivo e continuo di tutta la vita.
L’apporto alla riflessione morale del Pastore si può sintetizzare nei seguenti elementi: la valorizzazione the moral vocation to holiness, the enrichment of the catalog of virtues and vices, the refinement of consciousness, the overcoming of Jewish legalism.
The author presents the Christian community in the first half of the century. II, with its merits and its weaknesses, proclaiming the universal efficacy of Christian penance.

13. The Apologists: Introduction

The apologists are writers of the second century, when one compares the Christian tradition with the culture of the time, trying to defend the new religion from attack. The apologies are written by authors who defend the truth of the Christian faith against attacks from hostile by Jews or Gentiles.
The key feature of these writers is that they provide a comparison between the pagan and Christian morality. For them the truth of Christianity is based on the elevation of its moral teaching on the sanctity of life and of Christians.
The spread of Christianity produced new practical problems including: Position on the idols, the exercise of certain professions, participate in theater and circus, fashion, military service.
These writers often have a strict attitude: it is radically condemns the pagan world and its institutions.
The apologists, being to defend Christianity, laying the foundations of theological science. Per quanto attiene la riflessione morale, essi:
- in positivo esaltano lo stile di vita cristiano, vita seria, austera, onesta casta, vantaggiosa per lo Stato,per la società e per la civilizzazione in generale;
- in negativo, descrivono le immoralità del paganesimo.
In queste lezioni prenderemo in esame solo Giustino, la Lettera a Diogneto e Ireneo di Lione. Non parleremo degli apologisti greci.

14. San Giustino, martire (100-165)

Nacque a Sichen (Palestina) e morì a Roma martire. Era ebreo, ma ebbe una educazione greca. Fu discepolo della scuola stoica, della peripatetica e della pitagorica. Solo nel platonismo però si convinse di trovare la via giusta. A 30 anni some converted to Christianity, but continued to study philosophy, opening his own school in Rome with the intention of defending the Christian doctrine. He was killed by decapitation.
wrote, according to Eusebius, eight apologies, we received three are definitely authentic, written in 160. Two Apologies and the Dialogue.
The Dialogue, in 142 chapters, and shows how the arguments used to refute the Jews. The AT and preparation for the NT. The prophets are true teachers of the truth. Two Apologies, addressed to Emperor Antoninus Pius, defend Christianity against the Roman Empire. In the first Apology
are fielded three sets of arguments that are defensive:
- reasons against discolpanti the crimes that are attributed to them, atheism, immorality, denial of pagan worship;
- comparing the two religions proves the superiority of Christianity;
- to establish the legitimacy of Christian practices and makes the presentation of Christian Eucharist.
The second Apology is inspired by the death sentence of only three Christians to be followers of Christ, explains why they die happy and shows that the moral doctrine of Christians is higher than that of the Stoics. Develops the theory of seed verbs. It calls for the emperors to be objective in judging Christians.
The writings of Justin are not original. What may be of interest to his anthropology, the participation of human reason to the Logos present in nature and in which it foreshadows Jesus Christ himself.
He argues that it is important that you make an alliance between Christian philosophers and to combat idolatry and mythology, to defend the inner life of Christian morality and its foundation eschatological.

15. The letter to Diognetus (200)

This paper is often made between the apostolic fathers. This is undoubtedly one of apologetics. E 'written in letter form and sent to Diognetus, an important character of paganism. E 'unknown author, the place she composition e la data esatta in cui è stata scritta.
Lo scritto si compone di:
- un’apologia contro i pagani e gli ebrei;
- una descrizione del ruolo dei cristiani nel mondo;
- una catechesi sommaria del cristianesimo
- una esortazione finale
E’ discussa l’antichità degli ultimi due capitoli.
Per quanto attiene la riflessione morale hanno particolare rilievo le seguenti affermazioni: i cristiani vivono come gli altri uomini, tuttavia nella società svolgono un ruolo speciale, sono come l’anima del corpo: specificità della morale cristiana; tutto è stato creato per l’uomo, centro e apice di quanto esiste: antropocentrismo morale; la carità è la sintesi della vita morale del cristiano.

16. Ireneo di Lione (130-203)

Greco di nascita, cresciuto in una famiglia già cristiana, ricevette alla scuola di Policarpo vescovo di Smirne, di Papia, di Melitone di Sardi ed altri, una buona formazione, religiosa, filosofica e teologica. Fu vescovo della città di Lugdunum (attuale Lione) dal 177, in seguito alla morte, per martirio sotto Marco Aurelio, del primo vescovo della città San Potino.
Secondo la tradizione della Chiesa fu martire a sua volta, anche se scarse sono le notizie storiche sulla sua vita e morte. Venne sepolto nella chiesa di San Giovanni, che più tardi venne chiamata di Sant'Ireneo. La sua tomba e i suoi resti vennero distrutti nel 1562 dagli Ugonotti durante le guerre di religione.
Il suo pensiero e le sue opere furono direttamente influenzati da Policarpo, che fu a suo tempo discepolo diretto di Giovanni Evangelista. Essi sono una testimonianza della tradizione apostolica, a quei tempi impegnata contro il proliferare di varie eresie, in particolare lo gnosticismo di cui Ireneo fu un forte oppositore. Delle sue opere ci permangono: Adversus haereses, che tenta di confutare le principali espressioni dello gnosticismo, e Demonstratio apostolicae praedicationis, sintetica e precisa esposizione della dottrina cattolica.
Uno dei suoi discepoli più noti è Sant’Ippolito romano.
Ireneo fu il primo teologo cristiano a tentare di elaborare una sintesi globale del cristianesimo.
All'interno di un periodo storico marcato da due eventi culturali di grande spessore:
- l'insorgere dello gnosticismo in ambito cristiano, la prima eresia in possesso di un buon impianto dottrinale che affascinava molti cristiani colti;
- il diffondersi nel mondo pagano del neoplatonismo, filosofia di vasto respiro, che presentava molte affinità con il cristianesimo.
Ireneo con la sua opera tentò di dare una risposta volta ad evidenziare i presunti errori contenuti nello gnosticismo, mentre nei confronti del neoplatonismo si aprì a un dialogo e fu disposto ad accogliere alcuni principi generali di questa filosofia.
Fu il primo teologo cristiano ad utilizzare il principio della successione apostolica, per confutare i suoi oppositori. Proprio nell'Adversus Ireneo scrive:
- La tradizione degli Apostoli manifesta in tutto quanto il mondo, si mostra in ogni Chiesa a tutti coloro che vogliono vedere la verità e noi possiamo enumerare i vescovi stabiliti dagli Apostoli nelle Chiese e i loro successori fino a noi… (Gli Apostoli) vollero infatti che fossero assolutamente perfetti e irreprensibili in tutto coloro che lasciavano come successori, trasmettendo loro la propria missione di insegnamento. Se essi avessero capito correttamente, ne avrebbero ricavato grande profitto; se invece fossero falliti, ne avrebbero ricavato un danno grandissimo (Adversus haereses, III, 3,1: PG 7,848).
Ireneo indica pertanto la rete della successione apostolica come garanzia persevere in the word of the Lord and then focuses on the Church's "supreme and old and everyone knows" that was "founded and constituted in Rome by the glorious Apostles Peter and Paul," highlighting the tradition of faith, that it comes down to us from the Apostles through the succession of bishops. Thus, for Irenaeus and for the universal Church, the episcopal succession of the Church of Rome becomes the sign, criterion and guarantee of the uninterrupted transmission of the apostolic faith:
- "In this Church, for its peculiar main (propter potiorem principalitatem), it is necessary that they should be every Church, that the faithful scattered everywhere, because in the tradition of the Apostles has always been kept ... "(Adversus haereses, III, 3, 2: PG 7.848).
Apostolic succession - verified on the basis of communion with the Church of Rome - is therefore the criterion of permanence of individual churches in the tradition of the common apostolic faith, and through this channel has come down to us from the beginning:
- 'With this order and this sequence has come down to us the tradition that is in the Church from the Apostles and the preaching of the truth. And this is the most comprehensive test that is one and the same vivifying faith of the Apostles, which has been preserved and handed down in truth "(ibid., III, 3, 3: PG 7.851).

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