Thursday, February 10, 2011

Baptismal Card Messages

1.2. MORAL OF THE FATHERS Part Two

1. La grandi tradizioni

All’inizio del II° secolo hanno inizio le cosiddette "tradizioni patristiche". Sono tradizioni e correnti che, per la loro peculiarità, costituiscono un capitolo dell’unica tradizione cristiana.
Le principali correnti o tradizioni patristiche sono: la tradizione asiatica a cui appartiene Ireneo di cui abbiamo già parla, la tradizione nordafricana, la tradizione orientale o siriaca di cui fanno parte Efrem, Afraate, e la tradizione alessandrina.

2. Moralisti nordafricani

Il Nordafrica subisce una notevole romanizzazione. Il cristianesimo si radica soprattutto su questa cultura. Il contributo the North African community, whose center is Carthage, the Christian moral reflection is very important.
First Council of Nicaea African Christianity is a historical unity. From the year 180, that the martyrdom of Scillitani, marks the first event of its history until the year 313 the church of Africa lived in a world where persecution or was present or represented a threat.
The main representative of the school and certainly Tertilliano, followed by Cyprus and the two lay Lattanzio and Arnobius.
The key features of these schools are: the conception of Christian morality is made for Latin patterns, the tendency markedly penalty taker, and setting the solution of moral problems of the Christian in his relationship with the world.
The African church takes full account of the martyrdom, living in a constant state of persecution. With the African moral tradition was born the first draft of moral casuistry.

3. Tertullian (160-220)

It 's the most important of Christian moralists of the third century. Converts to Christianity after receiving a solid legal training in Rome. His literary career is impressive. From his writings reveal a strong and impetuous character. He began to write in Latin and, after Augustine, and the most original and skilled writer ecclesiastical Latin.
He wrote apologetic works (Apologeticum) and controversy (Adversus Marcionem), as well as treatises on ecclesiastical discipline of asceticism and morality.
Among the moral themes treated in a monograph should be mentioned: the public shows or the circus games, the stadium or amphitheater (De spectaculis), women's fashion (De feminarum culture), chastity and virginity, modesty, and the military service; marriage.
It 'hard to find in him the principles of fundamental moral theology. References to the conditions of human action, the sense of law, the role of consciousness appear only in passing, since the majority of his written answers to specific situations.
Tertullian was a penalty. This left his rigorous sempre più accentuandosi in connessione col suo passaggio, verso il 207, al montanismo, un movimento apocalittico che esigeva dai suoi adepti esigenze estreme.

4. Cipriano di Cartagine (m. 258)

S. Cipriano (m. 258), vescovo di Cartagine, procuratore romano si convertì al cristianesimo in età adulta. Fu pastore e martire. Di carattere moderato, antitetico a Tertulliano.
I suoi scritti, costituiti soprattutto dalle lettere sono una continuazione delle sue catechesi. Trattano della preghiera, delle sue prerogative e della sua necessità, dell'abito delle vergini, del vantaggio della pazienza e della dolcezza, delle buone opere e dell'elemosina, della gelosia e dell'invidia.
Cipriano has developed concepts of martyrdom and virginity, which are important for the Christian life, but it has structured a fundamental moral, because its principles appear only in the context of concrete problems. However
easily as pastor gave advice on the different states of Christian life and the virtues that Christians had to practice.
died a martyr around 258.

5. Lactantius (250-327)

Born in Carthage in the 250, was a pupil of Arnobius (d. 327), which also followed in the conversion to Christianity. He was a teacher of rhetoric in 317 of Crispus, son of Emperor Constantine (280-337). It should be considered one of the first computers of the theological and moral discourse autonomo.
Ciceroniano convinto e stilista raffinato, scrisse varie opere, tra le quali le Divinae institutiones, un trattato di filosofia cristiana. Quest’opera, scritta tra il 304 e il 313, è soprattutto un vero trattato di morale, con cui stabilisce le basi filosofiche della morale delle virtù, il bene supremo, la saggezza, le relazioni di giustizia e di religione.
Questi elementi, però, non sono originali, dal momento che la maggior parte è ispirata a Cicerone (106-43 a.C.). Tuttavia Lattanzio li ha adattati alla fede, trasformando la filosofia morale ciceroniana in teologia morale cristiana. I suoi temi preferiti sono: l’interiorità dell’atto morale, la libertà religiosa, l’esigenza morality of religion, non-violence.

6. The theological schools of the third and fourth centuries

If the second century is the century of the Christian doctrine of defense against external attacks and from the heretics, the third century is the century of the catechumenate. And 'necessary for the Christian converts are well prepared.
From the second century theological reflection is organized in theological schools, places of Christian education for the catechumens. In them are trained theologians and they transmit the contents of faith. They are also important for the history of morality.
The Alexandrian school. Based in Alexandria, Egypt. In it prefers the Platonic philosophy, and favors an interpretation della Sacra Scrittura di carattere allegorico. I principali partecipanti sono: Panteno, il fondatore, Clemente, Origene Atanasio.
La città di Alessandria sorta con aspirazioni intellettuali e universali all’epoca di Alessandro Magno (356-323) e dei Tolomei, ebbe una numerosa comunità ebraica la quale aveva inculturato la propria fede nell’ellenismo con Filone (20 a.C.-50 d.C.), vide sorgere anche una potente comunità cristiana influenzata soprattutto dal giudaismo e della’ellenismo.
La scuola di Antiochia. Fu fondata da Luciano di Samosata (m. 312) in opposizione al metodo allegorico di Origene. Ebbe un orientamento più razionale nell’interpretazione della Scrittura. Ebbe umili esordi e conobbe il suo momento di splendore con Diodoro di Tarso, maestro di Giovanni Crisostomo. L’esponete più estremista fu senz’altro Teodoro di Mopsuestia. Il fondatore fu l’eretico Ario.
La scuola di Cesarea di Palestina. Fu fondata da Origene costretto a fuggire da Alessandria nel 232. Si distinse per l’attaccamento al suo fondatore, conservando la sua dottrina e la sua biblioteca. Tra i componenti della suola vanno ricordati: Gregorio il taumaturgo, Eusebio di Cesarea. Subirono l’influsso di questa scuola soprattutto i Cappadoci.

7. Clemente Alessandrino (ca 150-215)

Scrittore appartenente alla scuola di Alessandria. Uno degli scrittori più importanti del cristianesimo primitivo. Nacque Athens in 150, of Greek parents.
was from young people initiated into the mysteries of Eleusis, he converted to Christianity soon. To listen to the most famous Christian teachers traveled extensively. It was in Italy, Syria and Palestine. Pantaenus met in Alexandria, founder of the theological school of that city. From then disciple, became master of the school. Forced to flee from Alexandria, died in Cappadocia around 215.
To him we owe the first attempt to establish a dialogue between faith and culture. It was one of the first moral of Christianity.
His principal works are: Protreptico, a sort of apologia for Christianity, educationalist, a manual of Christian instruction, Stromata, mix of Christian themes. Moreover, the homily at 10.17 to 31 Mc.
His works can be considered as a first attempt at accommodation of Christian morality. His moral reflection is strongly Christocentric. In Christ is the source of morality. He is not only the teacher and the teacher of the way, but also the model of Christian perfection. Exposes the precepts and demands of Christian life in light of the objective of the imitation of Christ.
Topics include: marriage and family morals, which defends the goodness of marriage and offers a mystical Christian marriage and family, the moral economy, in which the demands of the Gospel are adapted to the conditions of human reality.
settings and solutions are of great equanimity, far away from radicalism and rigor of African theologians, especially on the topic of fashion, decoration and body care.
Clemente is important for the history of moral theology not only for the moral content that develops, but mainly for having attempted a synthesis between Hellenic and Christian ideal of wisdom. He is a milestone and a paradigm in the process of inculturation of Christian morality.
In his writings it is clear the influence of Platonism and Stoicism.

8. Origen (d. 253 or 254)

Genius of the Church and humanity. As a wealthy Christian family, was born in Alexandria in 185. The father Leonidas subisce il martirio e i beni patrimoniali vengono confiscati. Origene è il maggiore di sette fratelli. Viaggia a Roma, in Arabia, in Palestina. Tornato ad Alessandria viene accusato e cacciato dalla scuola. Va ad abitare a Cesarea di Palestina. Qui fonda la cosiddetta scuola di Cesarea, alla quale dona la sua biblioteca composta di duemila opere.
Elabora una moltitudine di studi, era capace di dettare a vari segretari contemporaneamente. La sua opera principale, Sui principi, è una vera e propria summa del pensiero cristiano. I primi due libri trattano di Dio e del mondo creato; il terzo parla dell’uomo, della libertà umana e dell’uso che dobbiamo farne al cospetto della tentazione; il quarto tratta della Scrittura, della sua ispirazione e interpretazione. A duecento anni da Cristo e a duecento da Agostini, Origene porta la teologia alla sua piena misura.
L’opera di Origene ha subito durante la sua vita e dopo la sua morte, interpretazioni molteplici. Avversari e ammiratori hanno gareggiato nello stravolgere il suo pensiero.
Benché non abbia scritto trattati espliciti sulla riflessione morale, la dottrina di Origene offre materiale abbondante per la trattazione di molti temi morali: le virtù, il peccato e così via.

9. I Padri greci del secolo IV e V

I secoli IV e V costituiscono l’epoca d’oro della morale patristica, sia greca che latina. Tre fatti fondamentali contraddistinguono le tendenze del cristianesimo
- The extension of Christianity: it extends only within the Empire, but also the outside world: Persia, Armenia, Arabia, Ethiopia and Germany. The Christianization of the Roman empire brings with it a law "Christian". For example, the celebration of the Lord's Day (Sunday) was legally in 325, a feast day calendar.
- The flowering of monasticism as an option and ideal of Christian life. The model of "Monaco" succeeds to "martyr". Note that most fathers feel, at least for a period of their life, have practiced monasticism.
- The appearance, in both east and west, great personality che assumono la direzione della vita della chiesa.
Questi tre fattori influenzano molto migliora di molto l’elaborazione della morale cristiana che diventa anche la morale della società civile. I padri del resto utilizzano la filosofia e la cultura greco-romana (stoicismo, platonismo) per veicolare, giustificare, esporre e sviluppare l’elaborazione del pensiero morale cristiano.
Esporrò ora brevemente la dottrina di alcuni Padri greci poi parlerà di alcuni dei latini.

10. Atanasio (295-372)

La chiesa latina considera Sant’Atanasio uno dei grandi Padri greci, difensore instancabile della divinità di Cristo contro l’eresia ariana. Uomo di azione più che of thought.
attended the Council of Nicaea as his secretary of the bishop of Alexandria St. Alexander (325). In 328 he became bishop of Alexandria. His episcopal service lasted 45 years.
For his tireless fight against heresy had to suffer exile and persecution. He died in 372.
For the history of morality, must be reported, in addition to his treatise on virginity, the Life of St. Anthony, which is an important document of early monasticism and they appear in the settings of the morality of monasticism in particular as regards the world of temptations and how to combat them.

11. St. Basil the Great (330-379)

Among the Fathers of the Church of Fourth century the most prominent in the Christian must be mentioned those of Cappadocia, namely: Basil the Great, his brother Gregory of Nyssa and his friend Gregory of Nazianzus.
S. Basil the Great (d. 379), bishop of Caesarea, is primarily a man of action, worry about the practical morality of the Gospel message, unlike other Greek fathers who are interested first of its metaphysical aspect. In its basic moral rules describes the general duties of Christians, which calls for an ascetic life, and lays the foundations of Eastern monastic legislation responding to the practical questions of the monks. Written in the Exhortation to young people on how to take advantage of the Hellenic Letters solves la questione del rapporto tra la letteratura classica greca c il cristianesimo, facendo concordare l'ideale morale dell'ellenismo e la sua dottrina sulla virtù con l'idea della grazia divina, considerata come dono di Dio.
Nei suoi Commentari della Scrittura, soprattutto dei Salmi, propone le leggi della vita cristiana insistendo sull'umiltà e sul digiuno c biasimando vizi come l'ira, l'avarizia e l'ubriachezza. S. Basilio si è segnalato inoltre per il suo insegnamento sociale. In un mondo nel quale i ricchi diventavano sempre più ricchi e i poveri sempre più poveri, egli ricorda il dovere assoluto dell'elemosina: il ricco non è il proprietario delle proprie ricchezze bensì l'amministratore delle ricchezze dei poveri. The same will hold Basil charitable services to the impoverished in his "house poor".

12. S. Gregory of Nyssa (d. 394)

Brother of St. Basil, is an excellent philosophical qualities, which employs the mystical interpretation of Christianity. He was the father of mysticism, but did not neglect the moral basis which puts the concept of man as image of God therefore means to live morally always be moving towards the realization in ourselves of this image in the different conditions of life, eg . virginity, even though he was married. He was elected bishop of Nyssa, a sort of rural deanery. Also insists on love and almsgiving to the poor, condemning usury as a social disaster.

13. S. Gregory of Nazianzus (d. 390)

friend of Basil in his youth. They study together in Athens and is fascinated by his fellow countryman. Aristocratic extraction as Basil, was a priest at Nazianzus, where his father is a bishop. He was the patriarch of Constantinople. He was a great orator earning it the nickname of Demosthenes Christian. Reserves to itself the moral importance of the other Cappadocian.

14. The school of Antioch

Another important school was that of Antioch, whose main representative was S. John Chrysostom (d. 407), patriarch of Constantinople, but best known as a priest in Antioch, the center of his wonderful preaching. Most of his work consists of the Homilies, commenting on almost all OT and NT. In light of the rules of the sober John Chrysostom Antiochian exegesis discovers the spiritual meaning of Scripture, the doctrines of Stoic and Platonic situation in a Christian context and gives immediate and practical applications.
This author is above all a moralist, and his aim is to promote the moral good of his hearers voters. Favorite themes of his teaching are moral vices and virtues. At the top of the virtuous life he puts the love of God and neighbor, giving a privileged place to friendship. Sentencing vices such as vanity, lust, gluttony, warns of occasions of sin as the performances of the circus and theater, "gatherings of Satan." Nobody like him has put so much effort in promoting justice and recalled the obligation of almsgiving so hard. In some works define the moral obligations of various conditions: the Treaty on the priesthood is "one of the most precious treasures of patristic literature", the treatise On Virginity earned him the title of apostle of this form of life; Monaco himself, singing the praise of monasticism. Sees in marriage an indissoluble union founded on mutual love and divine law. Also emphasizes the need for education of children (the title another of his works). He is interested in showing the divine origin of political power but also the moral and humane conditions of its exercise.

15. St. Cyril of Jerusalem (313-387)

was born in Jerusalem in 313. Monaco was at first and then bishop of Jerusalem from 348. Staunch defender of the faith against Arianism, was several times exiled. He did not have a great influence in the doctrinal disputes Trinity. It was a great interpreter of the tradition. His main work
The Catechesis is a simple and popular exposition of the faith
The moral exhortation always integrates the teaching of doctrine in that its approach is always didactic.
Catechesis sono 24 precedute da una pro catechesi. Diciotto son rivolte ai catecumeni prossimi al battesimo, 5, chiamate mistagogie, sono rivolte ai neofiti nella settimana di pasqua e trattano dei sacramenti dell’iniziazione ricevuti la notte di pasqua.

16. I Padri latini del sec. IV-VII

I Padri latini presentano caratteri molto meno speculativi e sistematici di quelli dell’oriente. Sono però più interessati ai problemi sociale e morali.
La poca attenzione alla speculazione contribuisce al notevole ritardo con cui nella teologia occidentale nasce un’antropologia sistematica, che alla luce di un’antropologia complessiva rifletta sull’essenza dell’uomo, sulla sua posizione di fronte al Creatore, sulla sua prassi e sui suoi atti.
L’interesse, invece, è rivolto più verso i filosofi, per meglio risolvere le questioni morali pratiche.

17. Ambrogio di Milano (338-397)

E’ uno dei quattro grandi Padri della chiesa d’occidente. Nacque a Treviri probabilmente nel 338 da un’illustre famiglia romana. Mortogli il padre, che era cristiano, si trasferisce con la madre, la sorella Marcellina e il fratello Satiro a Roma, dove ebbe un’accurata formazione umanistica. Studiò diritto e per un tempo esercitò l’avvocatura.
Fu governatore della Liguria e dell’Emilia ma risiedeva a Milano. Il 7 dicembre del 374 fu ordinato vescovo di Milano, dopo essere stato battezzato cresimato e ordinato sacerdote. Con l’impegno dell’episcopato portò avanti la sua formazione teologica. Ebbe un enorme influsso politico.
Nei suoi scritti di riflette la sua intensa attività pastorale. L’opera che più ha influenzato il pensiero morale è senz’altro il De officiis (sui doveri) che più tardi diventerà ministro rum perché tratta primariamente dei doveri dei ministri sacri. Sia il titolo che il contenuto richiamano l’omonima opera di Cicerone, di cui Ambrogio era un ottimo conoscitore.
La moralità per Ambrogio è l’amalgama tra l’onesto e l’utile. Utilizza sovente lo schema delle virtù cardinali. Among the exegetical works must be recorded in the history of social morality, De Nabuthe, detailed commentary of the cap. 21 of The Book of Kings in this text is compared to the oppression suffered by poor Naboth with the social and political situation of his time.
Statements of this have been taken by the encyclical of Paul VI Populorum Progressio, especially on the issue of private property and the destination of the goods unversale.

18. Jerome (347-419) was born in

Stridone between Dalmatia and Pannonia in 347. He lived mainly in Rome and Palestine. Extraordinary connoisseur of Latin, this translates into the language of Scripture and patristic texts. Equipped with strong character, he doti polemici.
Per la storia della morale sono interessanti le Lettere. Trattano in forma monografica i temi della verginità, della vedovanza, della vita monastica, della vita clericale e dell’educazione dei giovani.
Principale ispiratore della proposta morale di Girolamo è Origene. Dai filosofi antichi mutua la struttura dell’anima, la virtù in genere e le quattro virtù cardinali. Ma la vera sapienza di Girolamo e quella biblica. E’ la Bibbia la vera maestra di morale e di spiritualità di Girolamo.
L’ascetismo raccomandato a Girolamo si concretizza nella vita religiosa, di cui fu un fervido difensore. Egli concepisce che il chiamato da Dio sia pronto a sacrificare quel che ha di più caro. Perciò recommends that the love of solitude and retreat, the common life, the austerity of dress and eating, constant prayer, Bible study.
insists on obedience, that is to guarantee the veracity of the other virtues. E 'virtue opposed to pride and humility then equivalent.

19. Augustine of Hippo (354-430)

The most powerful and luxurious mediation between Christianity and Platonism also for what concerns the moral reflection, was made by S. Augustine (354-430), the Father who has exercised the most profound, comprehensive and lasting influence throughout the Christian morality follows.
It 's impossible nei limiti del presente corso dare anche una visione sintetica della dottrina morale agostiniana; l'unica cosa che forse possiamo tentare di fare è semplicemente quella di vedere la piega che con Agostino prende la costruzione della domanda morale nel pensiero cristiano o, in altre parole, la modulazione originale con cui viene sviluppata
L'originalità di simile costruzione consiste nell'aver collocato il problema morale, il problema del retto agire, nel problema del rapporto fra Pensato (legge) e vissuto, fra Bene e storia sia personale che universale. L'impianto neoplatonico del suo pensiero lo portava a questa formulazione del problema morale come problema di «elevazione al di sopra delle faccende feriali» come sforzo di adeguare il vissuto the thought, the ideal act to the law.
Within this way of building the moral question Augustine draw some conceptual categories that he begin their story never ended up in Christian reflection propeller. They seem mainly two: eternal law - the moral conscience: it is not, especially the second one (since the speech on Origen) of creation ex nihilo of Augustinian thought, but the elaboration Augustinian come up with a new face, with a new identity card and with this coming in the Christian tradition.
The eternal law is understood by Augustine as the divine thought and therefore as good as that which all things and man must conform; the conceptual framework di simile discorso ha perso contatto con la concezione che di legge naturale aveva elaborato il diritto romano, concezione nata da precise esigenze giuridiche, cioè storiche, per radicarsi unicamente nel neoplatonismo colla conseguenza che larghe falde del vissuto dovranno essere defalcate.
Si pensi alle conseguenze di simile impostazione nel campo della morale matrimoniale agostiniana.
La coscienza, atteso lo «psicocentrismo» del discorso agostiniano e la sua tendenza ad esigere l'introspezione al centro stesso della sapienza, diviene un punto focale del discorso etico: è forse con Agostino che il discorso etico cristiano fa della riflessione sulla coscienza un tema‑chiave. La coscienza è ormai vista come il luogo della presenza Well the man and the rise of these to it coincides with a process of gradual internalization and listening to the conscience.
Within the Christian community is now the moral issue will arise in these terms: how to bring the human experience at the thought of God? (Problem of the relationship between Good and history).

20. Leo the Great (400-461)

was born in Volterra, but almost always resided in Rome. As children witnessed the invasion of Rome by the troops of Alaric (410).
consecrated bishop of Rome in 440, in an era of political disintegration in the West, Leo I focused on the creation of a powerful central government in the church and the elimination sell'eresia. Ebbe una enorme influenza. Convocò un sidono di vescovi a Milano, la sede vescovile più potente dopo quella di Roma. Seppe convincere, nel 452, l’unno Attila a non invadere Roma. Tre anni dopo, pur non potendo impedire il sacco di Roma da parte del vandalo Genserico, riuscì ad evitare il massacro dei cittadini.
Leone ebbe anche una influsso enorme sulla chiesa d’oriente. Il suo più grande successo fu il concilio i Calcedonia (451), convocato per condannare l’eresia del monaco bizantino Eutiche, che affermava la sola natura divina in Cristo (monofisismo), negandone la natura umana. La definizione delle due nature (divina e umana) di Cristo formulata dal nostro nel Tomus ad Flavianus (449), lettera dottrinale sent to the Patriarch of Constantinople, was approved by the council with the famous words: "Peter has spoken through Leo."
Di Leo I remain Sermons and Letters: the one reflected in your government, the other his religious personality. His view of Christianity: faith in the mercy of God manifested in Christ, which requires a way consistent with the grace received.
His moral perfection is the way of faith drawn, to be achieved through good behavior. The moral commitment is based on the revelation of God's merciful, is channeled through the search for divine likeness, culminated in the identification with Christ and is manifested in works of goodness.

21. Caesarius of Arles (470-543)

young entered the monastery of Lerin, was a pupil of Giuliano Pomerio. He became bishop of Arles in 502 and 514 was primate of Gaul and Spain. He died in 543.
was a diligent and effective preacher. He wrote many works. Include: a treatise on the Apocalypse, On the Trinity, grace. Effectively combat the Arian heresy and the Pelagian. However, we
The Sermons giuntici number of 238 that have an interesting picture of his soul and society '. In a style very humble, but not neglected, wanted to meet the needs of the faithful, less educated, offers food for thought a preti e monaci, commenta testi biblici e illustra feste liturgiche. Si ispira molto ad Agostino.
Cesario non è un teologo morale propriamente detto, ma un pastore che cerca di correggere i comportamenti dei suoi fedeli. La dottrina esposta nei suoi Sermoni costituisce la transizione tra il periodo della patristica e quello del Libri penitenziali. L’influenza di Cesario sulla disciplina ecclesiastica è stata enorme: rappresenta un anello di congiunzione tra due epoche.
I temi di morale da lui più sviluppati sono temi di morale sessuale. Esorta i giovani a preservare la verginità prima del matrimonio e i coniugi a serbare la fedeltà coniugale. Condanna l’adulterio sia dell’uomo che della donna, opponendosi all’abituale severity against women and of laxity in the face of men.
argues that even if permitted by civil law, concubinage is worse than adultery. To prevent such defects is necessary to escape from the conversations and the wanton excesses of food. Clerics, even if married, women should avoid proximity to strangers. The virgins must be chaste in body and heart. The religious avoiding any look at the faces of men and all complicity in the tone of voice, including that of the reader.

22. Gregory the Great (540-604)

Father Gregory is considered the last of the Church and the first medieval writer. Born in Rome in 540, after he was prefect of Rome, si fece monaco nel monastero sul Celio, oggi a lui dedicato. Dopo essere stato nunzio a Costantinopoli, fu eletto nel 590 vescovo di Roma.
Fornito di grande buon senso, autentico genio pratico, esercitò magnificamente l’arte del governo: con la rettitudine e la discrezione. Seppe farsi amare dalla maggioranza.
Nell’animo di Gregorio convivono due mondi: uno che finisce e l’altro che comincia. Ha saputo dare impulso all’azione pastorale in tutta la chiesa. E’ stato il grande restauratore della disciplina canonica.
Tra le sue opere ricordiamo la Regola pastorale. Scritto di grande importanza per il tutto il medioevo. I Moralia, commento al libro di Giobbe. Gregorio è stato l’autore più citato nei secoli successivi. San Tommaso se ne serve moltissimo nella sua Summa.
Da autentico romano, orientato principalmente verso i dati pratici della vita cristiana, è preoccupato di cercare e trovare nella Scrittura gli esempi per la vita morale e di esporne minutamente e imperativamente i singoli precetti e consigli. Egli infatti è sicuro che la Scrittura, come parola di Dio, oltre al senso letterale e allegorico, abbia anche sempre un senso morale che va scoperto ed esposto.

23. Altri padri greci e latini

Massimo il Confessore (579-662). Teologo che fa da ponte tra oriente ed occidente. Oltre alla sua ricerca teologica trinitaria e cristologica, è importante la sua teoria sul contributo che la fede can make to human fulfillment, faith deifying man. For the moral teaching must be remembered, his theology of the law, so much natural that given by men and especially the law of grace.

John Damascene (d. 749). And 'one of the first theologians to dialogue with Islam. In Damascus, a city native, succeeds his father as Minister of Finance of the caliph. After several bad experiences selling all his possessions to the poor and gives you monaco in the monastery of San Saba, near Jericho.
Damascene occupies a prominent place in the theological-moral man, created in the image of God is the subject of Christian morality. This anthropological approach has become a staple of moral theology

should also be mentioned: Eusebius of Caesarea, church historian (265-340), Hilary of Poitiers (315-365), Athanasius of the West, Martin of Braga (M. 580) and Isidore of Seville (562-636).

24. The final budget

Patristic theology is one of the pivotal moments of Christian morality, from the perspective of his life and his remarks. The Christian way of life receives its final shape in the early centuries of the church. For its part, the moral-theological reflection begins with the writings of this period.
The importance of Patristic theology is evident in seguneti points:
- The life of the early church and the writings of the Fathers are among the most significant elements of Christian tradition, normative and epistemological place for Christian life and theological reflection. He says the Vatican, "the sayings of the holy fathers witness to the life-giving presence of this tradition whose riches are poured out in practice and life of the church that believes and prays" (DV 8).
- In the patristic age is made the first great moral inculturation. As having the moral context of the Old Testament and the time and intertestamental born directly from the practice and teaching of Jesus, Christian morality is rooted in society and in the greek-roman culture ellenistica. Se nei primi scritti è più forte l’influsso dell’ebraismo, a partire dal III secolo si passa dal contesto ebraico all’universo mentale dell’ellenismo. L’influsso dello stoicismo, nella morale patristica, è evidente in categorie etiche come quella della "legge naturale".
- La patristica non è solo testimonianza di un momento storico della formulazione della morale cristiana, ma anche una pietra miliare da considerare come espressione paradigmatica della dimensione morale della fede. Bisogna sempre tornare allo spirito della morale patristica: per derivare il comportamento morale dalla confessione di fede in Dio Padre, in Cristo Verbo incarnato e nello Spirito. Per comprendere la morale cristiana the indissoluble linkage with the sacraments, liturgy and spirituality. To offer a high quality of the ideal of human perfection. To keep alive the Christian option for the dignity and the dignifying of the person, especially in individuals and groups most vulnerable members of society.
- "Moral theology is a theology of the Fathers of perfection, which indicates the end to which it is necessary to achieve: The virtues above all charity. E 'inspired primarily to Scripture, but also use the great moral systems of Stoicism and Platonism, which gives a color of the Gospel. The moral teaching is included in practical cases. Finally, the moral theology of the Fathers is not affected by the practice of public penance "(Vereecke).

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